Lage rugpijn, wat kun je doen?

Naar aanleiding van mijn vorige korte blog ‘Efficiënt bewegen doe je bewust’ heb ik veel vragen gekregen over lage rugklachten. 8 op de 10 mensen kennen helaas deze klachten. Dan heb ik het over lage rugpijn, dof of scherp, zonder duidelijke oorzaak of aangetoonde medische aandoening. Waar ik van schrik is dat velen dit ongemak accepteren en het hen stremt in het dagelijkse leven. 

Top 5 factoren rugpijn

  1. Zware inspanning zoals zwaar tillen
  2. Overmatig gebruik door herhaaldelijke bewegingen
  3. Plotselinge en ongecontroleerde bewegingen
  4. Teveel zitten of liggen
  5. Verkeerde houding

Bijna iedereen kent deze voor de hand liggende oorzaken. Bij veel pijn, vermijd je vanzelf bepaalde inspanningen. Maar dat helpt niet op de lange termijn. Tillen en bukken zijn bewegingen die we gewoon moeten kunnen en de juiste zithouding bestaat niet. Bewegen is goed, maar alleen een wandeling in de lunchpauze is niet afdoende. De hele week op kantoor zitten en dan een keer in de week keihard trainen in de sportschool, kan ook averechts werken. En in een zalfje of medicijn is een structurele oplossing ook niet te vinden. Herken jij jezelf hierin?

Jouw lichaam

Het lichaam, het bewegingsapparaat, kun je zien als een krachtige keten. Komt er teveel belasting op een enkele schakel, dan buigt of breekt die schakel. Ook voor je spieren geldt dat ze samenwerken, dat noemen we synergie. De onderrug draagt het grootste deel van je lichaamsgewicht. Dat is hard werken voor stabiliteit en gecontroleerde bewegingen. Maar je onderrug is niet de enige schakel die het werk verricht. Omliggende spieren werken mee. Bij therapeutische behandeling van lage rugklachten, gaan wij dan ook voor een holistische benadering. Niet alleen de onderrug pakken we aan, maar ook de omliggende spieren en gewrichten.

Het probleem

Nu kom ik even terug op mijn vorige blog waarin ik als voorbeeld de rol van de bilspieren heb genomen. Onder andere de bilspieren hebben grote invloed op het stabiliseren van je onderrug. Gebruik jij je bilspieren niet of nauwelijks, dan kan dit de oorzaak zijn van je rugklachten.

In het omringende gebied van je onderrug, dus heupen en billen, heb je mobiliserende en stabiliserende spieren. Mobiliserende spieren zijn bi-articulair, liggen oppervlakkig, zijn explosief en gericht op de beweging. Stabiliserende spieren zijn mono-articulair, liggen wat dieper, zijn onvermoeibaar en gericht op de houding. Loopt de synergie (samenwerking) tussen deze spieren niet correct, dan geeft dat vroeg of laat klachten.

De oplossing

Naast therapie zoals soft tissue- en mobilisatiebehandelingen is het mogelijk om te testen en analyseren hoe jij gebruik maakt van je spierstelsel.  Zowel in aansturing als kracht. Dit kunnen we dus ook voor de lage rug doen. Een bewegingstest maakt in dit geval inzichtelijk of jij al je bil- en heupspieren weet aan te sturen. En bovendien of deze sterk genoeg zijn om hun taak uit te voeren.

Jij leert zo jouw zwakke schakel in je beweging kennen. De volgende stap is her-trainen middels persoonlijke oefeningen. Je leert spieren (beter) te benutten en sterker te maken.

Rugklachten onder controle

Jij kiest voor beweging en hebt daarmee controle over je lifestyle, sport en werk.  Controleer jij je bewegingen, dan kies je voor totale bewegingsvrijheid op lange termijn. Jijzelf zorgt ervoor dat je lage rugklachten verdwijnen en niet snel zullen terugkeren.

“Keuze is controle, controle is een keuze!”

Wil jij ook van je rugklachten af? Heb je vragen over het testen het her-trainen? Of wil je vrijblijvend twee voorbeelden van oefeningen voor beter gebruik van je bilspieren, stuur gerust een e-mail naar info@sportspecific.nl.

Gerard Faaij

Sport- en Bewegingstherapeut, Physical Performance Trainer en Meerkamper

, , , , ,

3 reacties. Reactie plaatsen

  • […] even terug te komen op de rug en de synergetische werking van spieren en efficiënt bewegen; rugklachten zijn vaak het gevolg van compensaties in de beweging en rugspieren die dus overbelast […]

    Beantwoorden
  • Interessant, deze informatie over lage rugpijn. Ik wilde met het oog op de vermelde gegevens over de rol van de bilspieren een aanvullende suggestie doen: ik heb veel baat gehad met de oefening die in het Engels wordt aangeduid als donkey kicks. Het betreft op handen en knieen zitten en afwisselend met de benen achteruit in de lucht trappen. Het bezorgt je voelbaar meer stevigheid in de bilspieren.

    http://www.medical-sot.nl/

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu