Efficiënt bewegen doe je bewust!

Bewegen doen we allemaal. En iedereen heeft een eigen bewegingspatroon die ik niet goed of slecht wil noemen.  Waarschijnlijk kun je wel efficiënter bewegen en een bewegingspatroon aanleren die minder stress veroorzaakt in je fysieke gestel. Dit vereist een integratie van verschillende factoren op neuromusculair niveau. Is dit te technisch? Ik leg het in deze blog uit.

Jij kunt, net als ik, prima door je knieën buigen en weer strekken. Maar benut jij voor deze beweging al de daarvoor aanwezige spieren? Waarschijnlijk niet.  Grote kans dat jij bepaalde spieren harder laat werken dan nodig. Efficiënt bewegen is bewegen met correct en volledig gebruik van je gehele spierstelsel. Dus meer controle en kracht.

Je denkt nu misschien “dat is toch logisch!”. Maar hoe weet jij of je wel of niet efficiënt beweegt? Dat is het lastige.

Als meerkamper train ik mijn hele leven al regelmatig en onderhoud ik mijn lijf goed. Mijn spieren zijn goed ontwikkeld. Ik heb nooit eerder last gehad van langdurige blessures. En toch kreeg ik structureel na het sporten last van een stijve onderrug. En nee…dat komt niet omdat ik inmiddels tegen de 50 loop. Ik had moeite om mijn bilspieren aan te sturen waardoor deze niet voldoende meewerkten in het geheel. Blijkbaar begon mijn rug hier nu tegen te protesteren. Bovendien zijn bilspieren stabilisatoren die bij goed functioneren minder stress in de onderrug geeft. Bilspieren ‘rekruteren’ was het succesvolle advies.

Klinkt makkelijker gezegd als gedaan. Maar echt, je kunt dit vrij eenvoudig herstellen met de juiste oefeningen en wat doorzettingsvermogen. Knijp tijdens het lopen maar eens je billen samen alsof je een ‘pingpongbal’ ertussen moet vasthouden. En zo zijn er nog meer oefeningen die in het begin ongemakkelijk aanvoelen. Uiteindelijk voelen ze als gewoon.

Jij hebt dus invloed op je bewegingspatroon, ook op neuromusculair niveau. De beweging blijft hetzelfde, maar jij verandert wel de aansturing van je spieren. Jouw winst is minder (risico op) blessures en klachten zoals overbelastingen. En betere prestaties!

Vind je deze korte blog interessant, heb je vragen over deze benadering of ervaar jij vergelijkbare klachten, laat het weten. En stel me gerust vragen als je die hebt!

Gerard Faaij

,

2 reacties. Reactie plaatsen

  • Gerard,
    Hoe kun je weten of je bilspieren voldoende functioneren?

    Beantwoorden
    • Hoi Jan,
      Dat is juist het lastige, die bewustheid en het weten. Wij kunnen uitgebreid testen bij personen. Maar er zijn ook simpele trucjes die we gebruiken. Wanneer we iemand plat op zijn of haar buik laten liggen en vragen om 1 gestrekt been te liften, terwijl we 1 a 2 vingers in de betreffende bil duwen, dan kunnen we al voelen of diegene de bilspieren gebruikt tijdens deze beweging. Dit kun je bij deze oefening zelf wat minder makkelijk. Maar met hulp van iemand kun je dit ook zelf eens proberen. Uiteraard zijn er nog tal van oefeningen die duidelijkheid geven, maar die je ook kunnen leren je bilspieren te heractiveren en te trainen. Daarmee leer je dus ook meteen af om rondom liggende spieren zoals de hamstrings, onnodig te belasten. En dat is efficiënt bewegen.
      Vriendelijke groet,
      Gerard Faaij

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu